tisdag 2 februari 2016

Stillastående uppsuttet med Fluga och Didde

Idag har jag setat på Fluga första gången. Vi har jobbat på från marken och hon ger mig fint fokus. När vi kom till höger sida, den sidan folk oftast inte hanterar sina hästar på, så visade hon lite attityd. Men vi jobbade bara på och berömde när hon var positiv. Jag tänker såhär, om man aldrig hanterar sin häst på höger sida hur kan man sen förvänta sig att man ska kunna kommunicera med hästen på höger sida när man sitter på? Idag repeterade vi allting och det satt fint. Vi gjorde lite förberedande för uppsuttet och satt upp. Jag satt bara på henne en stund med fokus att behålla lugnet, behålla sänkt huvud, backa enkelt för sits och lite hjälp av att lyfta tygeln och böjja in huvudet åt båda hållen. Allt i små steg så lungt och fint. Jag satt även upp på Didde häromdagen och gjorde samma övningar med han. Samt att vi gjorde ett korrekt one rein stop, med att flytta undan bakdelen, åt båda hållen. Det är så kul att jobba med hästarna och andas! Dom andra knubbihästarna får mest motionera sig ute. Hoppas ni har det bra i sjuktider och omslag i vädret var och varannan dag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)