torsdag 21 januari 2016

Ny häst, till salu

Förra veckan fick vi en ny häst till verksamheten. Jag har börjat med något i verksamheten som jag kallar för försäljningstillridning, som innebär att jag hjälper folk som har för avsikt att sälja sin häst med hanterings- ridproblem eller helt enkelt bara igångsättning och sen guidar jag ihop hästen med sin nya ägare. Jag fick snabbt ett napp på denna tjejen, men hennes ägare ville ge henne till mig. Så kul att få det förtroendet! Så nu ska jag hantera och träna henne lite inom nh och så är hon tillsalu om rätt köpare dyker upp. Den som köper henne får en obligatorisk gratis kurs hos mig tillsammans med Fluga som hästen heter.

Igår hade jag en första riktig träningsstund med nya hästen, Fluga. Hon kom inte hit med några uppenbara problem utan upplevdes bara som "tittig". Men det jag upplever är inte att hon är tittig som rädd, utan att hon helt enkelt hellre tittar på annat för att slippa bry sig om människan. Hon nonchalerar och fokuserar på annat. Hur det kan ha blivit så kan bero på tråkiga arbetsuppgifter, våld, otydlig eller omotiverad ledare. Men det är inget jag har att göra med. Nu är hon här och har en ljus framtid för sig. Mitt jobb just nu är att visa henne att "hej här är jag i andra delen av repet, jag skulle vilja att du har fokus mot mig så ska jag visa dig massa intressanta saker som vi skulle kunna göra tillsammans." Fortsättning följer :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar ett spår efter dig hos oss :)